De wieken van de molen

windmill-56660_1920

Foto: Pixabay.com

Ze kunnen wel zeggen dat deze CAL op vetplantjes is geïnspireerd, maar mijn granny’s van deze week lijken toch echt meer op molenwieken dan op vetplantjes 😀 All grapjes terzijde, week 6 van de Scheepjes CAL 2014 is (alweer) een mooie granny ontworpen door Wink. Makkelijk om te maken, vind ik, en een leuk resultaat.

Ik heb meteen ervoor gekozen om een variatie te maken om de verschillende vlakken in de granny te benadrukken door verschillende kleuren te gebruiken. Tja, een ding leidt tot een ander en voor je het weet heb je 6 kleuren in één granny zitten!

Deze granny heeft als speciale steek de reliëf-steek. Dit is niets anders dan een stokje, maar dan niet door de bovenkant van de steek maar om het stokje van de steek (Figuur links). Het gevolg is dat het stokje ‘bovenop’ komt te liggen en dit geeft een subtiel 3D effect. Het reliëfstokje stap voor stap: (1) steek om het stokje heen voorlangs, pak de lus op en haal door, (2) haal door de eerste twee lusssen heen en dan door de laatste twee net als een gewoon stokje en (3) KLAAR!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik heb de granny’s gemaakt door telkens met twee kleuren te werken. Ik neem de kleur die ik niet gebruik mee en werk het vast door erover heen te haken. Aan de achterkant kun je mooi zien wat ik bedoel. Ik heb trouwens geleerd dat je aan de achterkant het patroon van de voorkant moet kunnen herkenne, dan weet je dat je netjes hebt gewerkt. Als het een kriskraswarboel van draadjes is en het ontwerp is zoek, is er nog ruimte voor verbetering 🙂

Voorkant

Achterkant

Aanhechten van 2e kleur in toer 3

Aanhechten van 2e kleur in toer 3

Toer 1 en 2 maak ik in 1 kleur. Ik hecht de tweede kleur aan bij de halve vaste naar de opening toe in toer 3 en vanaf dat moment heb ik twee kleuren draad aan mijn werk hangen. Het wisselen van kleur doe ik telkens op de losse net voor of net na de reliëf-steek. Dit is een logisch moment want dan heb ik meteen de juiste kleur draad voor het volgende stokje.

Het overzicht van waar we nu zijn. Wat zijn het er al veel! Ik word er zo blij van 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

union-jack-26119_1280

Geef een reactie

