Flower power

Ik kan niets anders zeggen dan dat week 4 van de Scheepjes CAL 2014 wederom een prachtig ontwerp is van A Creative Being. Ik weet het, ik val een beetje in herhaling, maar ik vind het echt!

flowers-358585_1280

Foto: Pixabay.com

Deze week een bloem in het hartje van de granny. Bloemen op vetplantjes zijn vaak klein, teder en mooi om te zien. Ik heb een vetplantje in ’n pot in mijn tuin staan die nu al ruim 10 jaar ieder jaar slechts heel kort, maar echt ongelooflijk mooi bloeit. Als mijn deken straks net zo mooi ‘bloeit’ als mijn vetplantje ben ik super blij.

Het patroon heeft iets meer haken en ogen dan de vorige weken, vind ik tenminste. Toer 1 en 2 spreken voor zich, en ook toer 4 tot 10, maar oh oh, die toer 3 toch! En helaas kun je niet verder met toer 4 als je 3 nog niet hebt gedaan.

In toer 3 moet je ‘achter’ toer 2 haken. Tja dacht ik, en hoe doe ik dat?!? Ik maar op YouTube zoeken, en ja hoor ik heb het een filmpje gevonden waarin ze een bloem haken. Dit is van een ander project waarbij ze een roos maken, maar het idee is hetzelfde. Vanaf minuut 8.30 legt ze uit hoe je achter rij 2 moet werken. Vanaf minuut 9.30 laat ze het van dichtbij zien en legt ze het mooi in detail uit.

Na deze video heeft natuurlijk niemand meer hulp nodig, maar ik dacht ik doe het nog eens dunnetjes over met mijn eigen video en een paar foto’s. Ik heb toer 3 ter illustratie in een andere kleur gemaakt dan toer 1 en 2, maar eigenlijk hoort dat niet zo. Echter, als je het mooi strak doet zie je toer 3 niet aan de voorkant, zelfs al is het in een andere kleur zoals je ziet in de laatste foto van de zes-luik hieronder. Het insteken in de juiste positie is wat gepriegel, maar het is te doen.

week4_NL

Detail toer 3. Werken achter toer 2.

Mijn video is hopelijk ook duidelijk over toer 3.

Ik heb gekozen om 6 verschillende granny’s te haken waarbij ik de verschillende elementen in de granny accentueer door verschillende kleuren te gebruiken. Ook hier kon ik mooi het groene en witte garen uit mijn pakket gebruiken als accentkleur, precies zoals ik had verwacht. Ik vind dat het resultaat er mag wezen.

De bloemen grannys van week 4 van de Scheepjes CAL 2014 in herfstkleuren

Ik heb alleen toer 9 iets anders gemaakt dan in het patroon staat. Volgens het patroon met je alle stokjes boven de stokjes van toer 8 maken. Echter, als ik dat doe vind ik dat de overgang van de kleuren niet mooi. Ik heb daarom telkens 2 stokes in de opening van de losse van toer 8 gehaakt.

Als ik kijk naar waar ik nu sta ben ik echt super blij! Zelfs na 4 weken is de deken al mooi, hoe mooi moet het wel niet zijn als we straks klaar zijn 😀

Alle granny s van week 1 tot 4, het is al een mooie deken.

Alle granny s van week 1 tot 4, het is al een mooie deken.

En nu is het nog 4 nachtjes slapen voordat ik weer verder kan met het volgende patroon. Nee hoor, ik vind dit helemaal niet leuk om te doen of zo en ik zit helemaal niet vol spanning te wachten tot vrijdagochtend 10 uur 😉

union-jack-26119_1280

Geef een reactie

