Jasbeschermer voor op de fiets

jasbeschermer op fietsIk heb een tijdje geleden een mooie jasbeschermer zien langskomen in de Facebookgroep Haak me Gek. En ik dacht meteen: ‘die wil ik ook!’ Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben op internet gaan zoeken naar patronen. Ik heb uiteindelijk het patroon van Berthi’s Weblog als basis gebruikt, maar er het nodige in aangepast. Het oorspronkelijke patroon is afkomstig van het Museum Boerderij Staphorst.

Het patroon van Berthi’s Weblog past niet op mijn fiets omdat het een symmetrisch patroon is en mijn jasbeschermer alles behalve symmetrisch is. Ik heb mijn man lief aangekeken en hij heeft voor mij een kartonnen mal gemaakt van hoe de jasbeschermer moet worden. Deze mal heb ik gebruikt om mijn jasbeschermer continu op te leggen en aan te passen zodat hij past. Je maakt een rechter en linker beschermer. Je kunt dezelfde mal gebruiken, gewoon omdraaien!

Kartonnen mal voor het maken van de jasbeschermers

Ik heb het gemaakt met haaknaald 3mm en katoen, maar elke garen is mogelijk. Vooral lekker veel kleurtjes gebruiken, perfect om restjes garen op te maken. Het patroon voor de Gehaakte jasbeschermers zoals ze bij mij zijn geworden heb ik geprobeerd te reconstrueren, maar ik weet het niet meer precies omdat ik continu aan het minderen en meerderen was om het op de mal passend te krijgen. Dit patroon is dus niet meer dan een richtlijn. Pas het vooral aan aan je eigen fiets. Er zouden ook best fouten in het patroon kunnen zitten agv het aanpassen aan mijn eigen situatie of dat ik het verkeerd heb overgenomen van de bron.

De jasbeschermers op de fiets

Het kost veel moeite om het aan je fiets te krijgen, het heeft mij 3 uur gekost. Het past toch altijd net niet goed en dan moet je ter plekken stukken uithalen en aanpassen. Je kunt het beste de beschermers met een kleur garen waarin je geëindigd bent vastnaaien.

Ik vind het iedere keer weer leuk om op mijn fiets te stappen. 😀  Ik wil nu nog een bijpassende fietstas maken.

 

 

 

2 thoughts on “Jasbeschermer voor op de fiets

  1. Superleuk, ik heb ze ook gehaakt maar heb ze op mijn bestaande jasbeschermers geplaatst. Heb hetzelfde patroon als die van jouw gebruikt en ze waren voor mijn fiets dus ook veel te groot. Heb ze gewoon afgeknipt op maat en toen flink met de naaimachine er overheen. Ik vind het echt een hele mooie ofvrolijking van je fiets.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

