De granny’s poppen!

De tweede set van 6 granny’s van de Scheepjes CAL 2014 zijn gemaakt. Het patroon staat op de site van A Creative Being. Deze week zijn het granny’s met de popcornsteek. Ik vind dat deze granny echt op een bloem lijkt.Popcorn granny's

Mijn eerste reactie toen ik het patroon zag was ‘wat mooi!’. Ik kende de popcornsteek helemaal niet. Ik haak pas een maand of 6, dus ik heb deze steek nog nooit eerder gemaakt of gezien. Kijk, dat is nou het supere van met zo’n CAL meedoen, je leert nog eens wat 🙂

Ik ben begonnen door eerst goed te kijken wat de popcornsteek precies is. Dus niet meteen in het wilde weg gaan haken, maar eerste goed lezen en zorgen dat ik het patroon en de steken goed snap. Op YouTube staan verschillende filmpjes waarin de steek wordt uitgelegd. De popcornsteek wordt gemaakt door 3, 4 of 5 stokjes in 1 steek te haken, daarna de haaknaald uit de lus te halen, in de steek van het eerste stokje te steken en opnieuw door de lus, en dan de lus door het eerste stokje te halen. Niet moeilijk, kind kan de was doen. Wat wel belangrijk is, is dat in de meeste filmpjes op YouTube er nog een losse wordt gehaakt om de steek af te maken. In het patroon van de CAL is deze losse niet deel van de popcornsteek, maar wordt apart in het patroon vermeld. In de Facebookgroep van deze CAL staat een document met alle details over dit patroon.

Dit patroon is goed te doen. Gewoon precies doen wat er staat en je komt er wel, maar blijf stokjes tellen. Voor je het weet heb je te veel of te weinig. Toch heb ik twee extra tips, 1) werk niet te strak en 2) let op die eerste steek na de bocht net als in week 1.

Het maken van de popcornsteek

Het maken van de popcornsteek met 5 stokjes

Werk vooral niet te strak omdat de popcornsteek ruimte nodig heeft, anders gaat alles bobbelen. Je moet na toer 3 het lapje met een beetje trekken plat kunnen krijgen, anders is het te strak. Met blokken kom je op zich een heel eind om het te corrigeren, maar ik heb besloten mijn eerste granny opnieuw te haken omdat ik zelfs na het blokken er nog niet helemaal tevreden over was. De volgende granny’s heb ik allemaal een stuk losser gehaakt en dat scheelde enorm.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANet als in week 1, zorg dat je na de popcornsteek meteen in de eerste steek insteekt voor het eerste stokje. Hiervoor moet je de popcornsteek behoorlijk opzij duwen, anders kom je er niet goed bij. Gewoon doen, die steken redden zich wel.

Ik heb de granny’s met twee kleuren in verschillende combinaties gemaakt. Twee ieder in Ă©Ă©n kleur, twee met de eerste 6 rijen in kleur 1 en de laatste 4 rijen in kleur 2, en twee met de popcornsteken in kleur 1 en de rest in kleur 2. Voor die laatste twee granny’s heb ik met twee kleuren tegelijkertijd gehaakt. Dit betekent dat ik de kleur die niet aan de beurt is meeneem door het achter het werk te houden en over de draad heen te haken tot ik het weer nodig heb. Dan wissel ik de draden en haak ik weer verder. Het resultaat is super leuk waarbij de popcornsteek mooi uitkomt.

Granny's met popcornsteek in herfstkleuren

Granny’s met popcornsteek in herfstkleuren

Het geheel begint nu al ergens op te lijken. Alle 12 granny’s tot nu toe maken een verrassend leuk geheel. Ze zijn niet allemaal precies even groot, maar dat corrigeer ik wel als we alles aan elkaar gaan maken.

Scheepjes CAL week 1 en 2

Alle 12 granny’s tot nu toe

2 thoughts on “De granny’s poppen!

Geef een reactie

