Wisselschema en planning 2012

De planning voor 2012 is rond. Het was weer aardig wat puzzelen, maar het is gelukt. Bij het plannen is het belangrijk rekening te houden met de beplanting in 2011.

Het is belangrijk een wisselschema aan te houden omdat sommige planten niet na elkaar geplant mogen worden. Door een wisselschema aan te houden voorkom je ziektes en uitputting van de grond. Zo mag kool nooit na vruchtgewassen geplant worden of andersom en mag wortelgewassen niet na peulgewassen op hetzelfde perceel komen.
Als vuistregel hou ik het volgende schema aan bij het plannen van de tuin:
  • Vroege en late aardappelen krijgen het eerste een plekje omdat hier grotere oppervlaktes voor nodig zijn.
  • Pompoen, courgette en sierfruit heeft in principe een vast plekje in de tuin omdat deze planten niet aan wisselteelt hoeven mee te doen. Het staat je natuurlijk vrij dit toch te doen. Zo verschuift de courgette bij mij wel van plekje ieder jaar, maar heeft de pompoen en sierfruit een vaste plek.
  • Bij mij staat de komkommer ook ieder jaar op dezelfde plek. Dit is eigenlijk niet optimaal, maar hij staat bij mij achter het huisje waar het een beetje beschut is en geen directe zonlicht op valt. Ik maak hier een afweging tussen standplaats en wisselteelt.
  • Aardbeien moeten ieder 3 jaar van plek wisselen. Na aardbeien kan in principe ieder gewas komen.
  • Als de vroege aardappels geoogst zijn plant ik op de plek winterprei alsook bloemen zoals Dahlia’s en Zonnebloemen.
  • Uien en prei staan nooit twee jaar na elkaar op dezelfde plek.
Als je een zesjarig wisselschema aanhoudt, dan is het volgende schema het beste:
  • Aardappelen op de plek van wortelgroeten (wortelgroeten: wortelen, pastinaak, knolvenkel, witlof, schorseneren, bieten, ui, sjalot, knoflook)
  • Wortelgroenten op de plek van vruchtgroenten (vruchtgroenten: courgette, komkommer, meloen, tomaat, paprika, peper, aubergine, maïs)
  • Vruchtgroenten op de plek van bladgroeten (bladgroeten: sla, andijvie, selderij, spinazie, prei)
  • Bladgroenten op de plek van koolgewassen (koolgewassen: spruitjes, boerenkool, rodekool, wittekool, broccoli, chinese kool)
  • Koolgewassen op de plek van peulgewassen (peulgewassen: boontjes, erwten, tuinbonen)
  • Peulgewassen op de plek van aardappelen
Je kunt echter ook een vierjarig wisselschema aanhouden door de peul en wortelgewassen als een groep te beschouwen en door de bladgroenten overal tussendoor te verwerken in de andere groepen.
Ik heb een mix van een vier en zesjarig schema waar ik nogal flexibel mee omga, ook omdat ik bijvoorbeeld ui en wortel naast elkaar wil planten om de ui en wortelvlieg tegen te gaan. Daarnaast wil ik sommige gewassen naast het hek hebben staan zoals de erwten en peultjes alsook de maïs. De erwten en peultjes groeien tegen het hek aan en door de mais aan het eind van het perceel te zetten voorkom ik dat sommige planten in de schaduw staan.
Hier mijn planschema voor 2012. Mijn beddingen zijn 1.20m tot 1.50m breed. De lengte is wisselend van 2 tot 3 meter, afhankelijk van hoe het uitkomt. Ik heb geen vaste bedden waardoor de oriëntatie van de bedden ook ieder jaar ander is. Vind ik leuk. Daarnaast is mijn perceel niet helemaal rechthoekig waardoor ik altijd een vreemde hoek heb die ik moet zien goed te gebruiken en nog altijd moet kunnen bereiken.
Nota’s:
  • De pompoen groeit tegen een soort pergola aan met draad tussen de palen. Het sierfruit en komkommer groeien tegen het tuinhuisje aan. Ik heb draad tegen het huisje getimmerd zodat de planten zich kunnen optrekken en laten opbinden.
  • Ik heb 3 compostbakken achter het huisje staan en ik heb een zandbak voor de kinderen.
  • Ik heb hele groepen planten samen op de planning gezet. Zo heb ik alle zomer en winter kolen als grote groep verdeeld en niet iedere soort kool individueel.
  • De w staat voor winter en de z voor zomer.
Geef een reactie

