Prei zaaien

Het nieuwe seizoen begint bij mij met het zaaien van zomerprei. Ik zaai zomerprei in de laatste week van december of de eerste week van januari omdat dit gewas ruim de tijd nodig heeft voordat het groot genoeg is om uitgeplant te kunnen worden.cb6f5-dscn0587

Ik zaai prei in een hoge container omdat de wortels redelijk lang worden. De container die ik gebruik is ca 25cm hoog. Ik zaai 30% meer dan dat ik denk nodig te hebben. Er zijn altijd zaadjes die niet kiemen, plus zo kun je straks bij het verplanten de sterkste planten kiezen.

Ik zaai in gewone potgrond. Volgens allerlei websites en boeken zou je in zaaigrond moeten zaaien, maar ik heb hier juist slechte ervaring mee. De vorige keer dat ik zaaigrond gebruikte kiemde er bijna niets. Potgrond heeft een rijkere samenstelling denk ik.

Vergeet niet een plantenlabeltje bij het zaaien in de pot te steken. Nu weet je nog wat je hebt gezaaid, maar over een paar maanden niet meer!

Na een dag of 5 beginnen de eerste kleine witte puntjes zich aan te dienen.

One thought on “Prei zaaien

  1. Hallo Esther,
    Ik heb ook goede ervaring met (AH) potgrond. Aan de potgrond voeg een beetje fijn verkruimelde oude stalmest toe. Dat is mest die ik vorig jaar op een hoopje heb laten liggen.

    Like

Geef een reactie

