Bonenkevers in de bruine bonen

Bonenkever met bruine bonen waar gaten
in gevreten zijn door deze kevers

Het is ook onvoorstelbaar, heb je net de oorlogsperiode in de moestuin afgesloten als gevolg van de winterstop gaat de oorlog gewoon vrolijk verder in de voorraadkast! Ik wou vandaag chili con carne maken, dus ik mijn droge bruine bonen opzoeken. Blijken er, echt waar, zeker 100 kleine grijze kevertjes in te zitten. Allen tussen de 2 tot 3 mm groot met een spits snuitje. Heeft iets weg van een Lapsnuitkever, maar dan kleiner. Los van de kevers blijken veel van mijn bonen gaten te hebben.

Een beetje zoeken op internet leert dat het om, hoe kan het ook anders, de Bonenkever gaat. Het beestje leeft als larve in de boon, wordt groot en komt dan uit de boon als hij groot is. Mijn bonen waren waarschijnlijk al besmet voordat ze de voorraadkast in gingen. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en alles weggegooid. Ik heb geen behoefte om parasieten op te eten. Lang niet alle bonen waren beschadigd, maar ik wou het er gewoon niet op wagen.

Ik ga een beetje lezen over de beste manier om besmetting te voorkomen. Volgend jaar opnieuw proberen.

Geef een reactie

