Oorlog met de Coloradokever

Eitjes van de colloradokever

Het is vroeg warm geworden dit jaar, in mei zelfs temperaturen richting de 25ºC. Het gevolg? De Coloradokever, of zoals hij ook wel in de volksmond bekend staat, de aardappelkever. Het is eigenlijk best een mooie kever om te zien, maar oh oh, wat is het toch een pest! Een beetje onderzoek op internet leert al snel dat de kever een groot probleem kan zijn omdat de larven in korte tijd een plant kaal kunnen vreten. In het verleden is er zelf hongersnood in Nederland geweest als gevolg van dit beestje!

Zo ver zal het bij mij gelukkig niet komen, maar ik doe wel mijn uiterste best om het beestje te bestrijden. Zolang er alleen maar kevers op de planten zitten gaat het eigenlijk wel. Ik heb een stuk of 20 gevangen en gedood. Daarnaast heb ik ook verschillende nestjes met eitjes gevonden. De kever legt zijn eitjes aan de onderkant van de bladeren. Ze zijn 2 tot 3 mm groot en knal oranje, niet te missen!

Het weghalen van de eitjes voorkomt problemen later. Helaas is het natuurlijk zo dat ik niet alle eitjes op tijd heb gevonden. Het gevolg ligt voor de hand: larven! Dat deze de echte boosdoeners zijn en voor de meeste schade zorgen is goed te zien aan de planten waar ze hun buikje vol aan hebben gegeten. Ook de larven zijn mooi om te zien, ze lijken op een groot uitgevallen lieveheersbeestje met een zwart kopje en rood lijfje. Ik heb een stuk of 30 larven gevonden, allemaal gecentreerd rond een paar planten. Ik vermoed dat dit één nestje was.

Larve van de Coloradokever

Het doden van deze beestjes is essentieel, anders verspreidt de plaag zich alleen maar. Ik kan ze moeilijk in de groene bak gooien zoals ik met de slakken doe. Omdat ik niks beters kon verzinnen heb ik een liter kookwater in de emmer met larven gegooid.

Mijn oorlog met deze beestjes zal nog even duren als het mooie weer zo doorgaat. De kever houdt van mooi weer, dus als het warm is kun je er zeker van zijn dat hij er ook is.

Geef een reactie

