Bonenwiel

Bamboe wigwam met fietsenwiel en sisaltouw

Ik heb dit jaar een oud fietswiel gebruikt om mijn stokbonen tegen op te laten groeien. Ik heb een bamboe wigwam gemaakt bestaande uit twee bamboestokken in het midden en 4 schuine stokken om de middelste rechtop te houden. Ik heb één van de twee middelste stokken ietsje boven de andere laten uitsteken voor het fietsenwiel. De wigwam heb ik met tiewraps aan elkaar gebonden zodat het geen kant meer uit kan. Het is belangrijk dat de wigwam sterk staat omdat het fietsenwiel plus de bonen die er straks tegen gaan groeien zwaar zijn. Even flink aan de wigwam trekken zegt meteen hoe sterk hij staat.

Jonge bonenplantjes

Vervolgens heb ik een fietsenwiel op één van de middelste bamboestokken geschoven, de binnenkant van het wiel past precies! Om de bonen te leiden heb ik sisaltouw van de buitenkant van het wiel naar de grond laten lopen, 15 dubbele strengen in totaal. Ik heb het uiteinde van de touw met haringen in de grond gezet.

Aan het eind van het seizoen is het makkelijk afbreken. Dan knip ik het touw los en gooi het weg. Je kunt beter ieder jaar nieuw touw gebruiken om ziektes te voorkomen.

2 thoughts on “Bonenwiel

  1. Hallo Esther,

    Wat is dit een leuke en leerzame blog over tuinieren. Mooie foto's en duidelijke en boeiende beschrijving erbij. Ik kan wat met de tips die je beschrijft.

    Als hobytuinder heb ik ook een weblog gestart maar dan met allerlei tips over groente kweken.

    URL is http://sjeftuintips.wordpress.com/.

    Je vindt hierin o.a. bonen zaaien op keukenpapier en daarna uitplanten, elke week 2 kroppen sla, bewaartips voor groenten enz.
    Ik hoop dat je wat met de tips van mijn weblog kunt.

    Groetjes, Sjef

    Like

  2. Hallo Sjef,

    Als gevolg van privé drukte ben ik een hele tijd niet op mijn blog geweest, dus ik zie je reactie nu pas.

    Wat fijn dat jij mijn blog handig vindt! Ik heb jouw site als link op mijn blog toegevoegd.

    Groetjes
    Esther

    Like

Geef een reactie

