Uitjes poten en wortels zaaien, maar ook de uien en wortelvlieg bestrijden

Gistermiddag had ik plotseling tijd in mijn agenda op het werk. Dit overkomt mij niet zo vaak moet ik zeggen. Mijn afspraken voor de middag hadden allemaal afgezegd, de zon scheen buiten, dus ik heb de rest van de dag vrij genomen en ben lekker naar de tuin gegaan.

Rode en gele pootuitjes

Ik heb flink wat rode en gele uitjes gepoot alsook een hand vol sjalotjes. Ik heb ook mijn eigen zaaiuitjes van vorig jaar die te klein waren om te kunnen gebruiken in de keuken ook in de grond gepoot. Deze uitjes heb  ik bewust vorig jaar bewaard met het idee om ze nu weer terug in de grond te stoppen. Verder heb ik ook zomerwortels gezaaid.

Vorig jaar had ik aardig wat schade van de ui- en wortelvlieg. Ik heb met name veel uien verloren aan dit beestje. Het vliegje legt eitjes op de ui/wortel en de larven vreten vervolgens gaten door de het gewas heen. Mijn ervaring is dat de ui verloren is en de wortels lig tot zwaar beschadigd zijn. Als je een ui uit de grond trekt die last heeft van uienvlieg zie je de larven gewoon in de ui krioelen. Was de eerste keer echt even schrikken!

Daarom heb ik dit jaar twee biologische bestrijdingsmiddelen ingezet. Ik heb ten eerste de uien naast de wortels gezet. Ik heb begrepen van andere mensen op de tuin dan de wortelen de uienvlieg weg houdt en de uien de wortelvlieg. Geen idee waarom die zou moeten werken, maar ik gaan het proberen. Ten tweede heb ik Wortelvlieg Vrij rond de uien gestrooid. Dit zijn hele kleine steentjes/gruis die voorkomt dat de vliegjes hun eitjes op de wortels of uien kunnen leggen. Ben benieuwd of het helpt. We zullen het zien.

Ik had ook bedacht om de rest van mijn beddingen te gaan uitleggen (ik ben nog niet klaar namelijk), maar het was te nat door de regen van afgelopen weekend om in de grond te gaan spitten. Het zonnetje schijnt lekker, dus hopelijk droogt het snel. Dan kan ik morgen het karwei misschien afmaken.

Binnenshuis gaan de voorbereidingen ook door. Er staan potjes op mijn vensterbank met tomaten en komkommer zaadjes erin. Nu geduldig afwachten tot ze kiemen. De aubergine van twee weken geleden heeft zich nog niet gemeld. Geduld is lastig in dit soort dingen! 🙂

Geef een reactie

