Pootaardappelen laten spruiten

Vandaag is er een zware doos, 6kg, met mijn pootaardappelen bezorgd! Ik ben helemaal blij 🙂 Nu kan ik ze alvast uitleggen zodat ze kunnen gaan uitlopen. Ik heb van mijn late aardappels 5kg besteld omdat het vrij grote aardappels zijn. Waarschijnlijk is 5kg te veel, maar één verpakking van 2,5kg is weer te weinig.

Het is verstandig om aardappels, en zeker vroege aardappels, eerst te laten spruiten voordat je ze in de grond stopt. Spruiten betekent dat er kleine stengels aan de aardappels gaan groeien. Deze spruiten geven de aardappels een ‘vliegende start’ in het groeiproces. Om de aardappels goed te laten spruiten moet je ze zodanig leggen dat de kant met de meeste oogjes naar boven wijst. Dit is de kant waar vaak al een paar kleine scheutjes of puntjes te zien zijn. Eierdoosjes zijn heel handig hiervoor omdat de aardappels mooi in de voorgevormde ‘vakjes’ passen en daar ook goed blijven liggen. Ik zet de aardappels in het huisje op de tuin. Het is weliswaar niet super warm, maar wel vorstvrij en dat laatste is met name belangrijk. Ook is het belangrijk dat de aardappels voldoende licht krijgen. Anders worden de scheuten lang, bleek en zwak. Sterke scheuten zijn groen en hebben soms al een paar klein blaadjes.

Geef een reactie

