Beschimmelde potgrond

Het ging zo mooi met mijn zaailingen, maar helaas, de eerste mislukking van het seizoen is alweer een feit. De ui en prei zaailingen zijn dood als gevolg van schimmel op de potgrond. De schimmel was sterker dan de zaailingen.

Ik heb een beetje gelezen, en het is een algemeen probleem met potgrond. Er zit vaak al een schimmel, weliswaar inactief, in de potgrond voordat je het gebruikt. Dan worden de omstandigheden beter doordat je de potgrond uit de zak haalt, het wordt warm, vochtig, licht, weinig ventilatie (er waait tenslotte geen wind op mijn vensterbank) en dan gaat de schimmel groeien. Op een gegeven moment groeit de schimmel de potgrond in en dan wordt de kluit waterafstotend. Dit is ook slecht voor zaailingen, maar zover is het niet gekomen. Mijn zaailingen zijn doodgegaan omdat de schimmel over hen heen was gaan groeien.

Dus, ik heb maar opnieuw prei en ui gezaaid, maar nu heb ik het anders aangepakt. Ik heb de pot voor 2/3 met potgrond gevuld, een schimmeldodend middel op de potgrond gespoten, en bovenop de potgrond een laag stekaarde gedaan. Dit is een turfmengsel speciaal ontwikkeld voor het zaaien. Ik heb het zaad gezaaid in de stekaarde. Ik hoop dat de zaailingen nu meer kans maken doordat het niet weer gaat schimmelen omdat de oppervlakte van de potgrond in wezen niet met licht in aanraking komt.

Geef een reactie

