Alternatief gebruik voor pastinaak

Ik had eerder bericht dat de pastinaak niet zo ‘n succes was en dat deze ook niet terugkomt op de tuin. Hier blijf ik in principe bij. Echter, ik had zitten denken, de pastinaak heeft een melige smaak en lijkt nog het meest op aardappel. Ik heb die twee gedachten gecombineerd en de boerenkool van deze week gemaakt met pastinaak in plaats van aardappel. Ik moet zeggen, het viel absoluut niet tegen. De boerenkoolstampot krijgt wel een iets ander smaakje, maar best wel lekker eigenlijk.

Het enige probleem was de pastinaak uit de grond te krijgen. Het is erg sompig en  nat op de tuin en als je dan wortelgewassen probeert op te graven hoor je gewoon ‘squitch’ als je een spitvork in de grond steekt! Uiteindelijk heb ik maar de pastinaken met mijn handen uit de grond gehaald omdat het de enige werkbare manier was. Het grondwater staat heel hoog! Als je een spa in de grond zet zie je water al staan. Verrassend genoeg zijn de pastinaken niet gaan rotten van al dat vocht.

Iets dat mij ook meeviel is dat mijn koolplantjes nog leven! Ik had de plantjes met goed geluk eind oktober in de grond gezet, niet wetende of ze winterhard zouden zijn, maar ze staan er nog steeds en ze groeien nog aardig ook. Ik hoop maart weer witte, rode en spitskool te kunnen oogsten.

Geef een reactie

