Alvast wat gezaaid

Het is een tijdje stil geweest op de blog, typerend natuurlijk voor de winter. Dan gebeurt er veel minder (lees bijna niets) op de tuin.

Ik heb mijn zaadbestelling, op de pootaardappelen na, binnen. De aardappelen komen pas in februari. Eerder heb ik ze toch niet nodig.

Ik ben alweer bezig met de voorbereidingen voor 2011. Ik heb deze week zomerprei gezaaid. Ik zaai het nu, dan kan ik het in maart uitplanten en in de zomer oogsten. Stiekem heeft prei toch een aardig groeiseizoen nodig om tot een mooi formaat te komen. Ik heb dit jaar mijn prei niet echt aangeaard waardoor de gebleekte stelen redelijk kort waren. Ik wil komend jaar een tip gaan proberen die ik ergens heb gelezen. Ik wil de prei in een geul planten, en dan zoals ze groter worden de geul steeds verder dicht gooien.

Oogsten gaan ook nog altijd door, ik heb deze week andijvie en spruiten van de tuin gehaald. Wat waren de spruiten toch lekker! Een beetje vorst help inderdaad om ze zoeter te maken.

Ik heb alweer een tijdje geleden knoflook en winteruien gezet. Ik had ze onder plastic staan (een buizen koepel met daaroverheen een stuk plastic), maar door het gewicht van al de sneeuw die gevallen is is mijn constructie helemaal ingestort en zijn de planten nogal geplet. Ze komen er wel weer boven op denk ik, gelukkig oogst ik toch dat wat onder de grond zit 🙂 Ik heb het plastic weggehaald en er wat vliesdoek overheen gedaan. Dat help een beetje tegen de kou en heeft geen instortingsgevaar omdat het vliesdoek direct op de plantjes ligt. Nu maar hopen dat het niet te koud wordt!

Geef een reactie

