Bemesten!

Ik wist dat het er aan zat te komen, en vandaag was het zo ver; de mest was er. Ik heb vandaag 24 kruiwagens champignonmest naar mijn perceel gereden. Het is een afstand van ongeveer 400 meter van de centrale mesthoop naar mijn kavel. Ik ging het stuk ook steeds langzamer lopen naar mate ik meer mest op de tuin had liggen.  Ik was al vrij vroeg begonnen, rond half 9. Toen was er nog geen kip op de tuin, maar rond een uur of 10 waren er wat meer mensen en die hadden medelijden met mij denk ik. Mijn laatste 8 kruiwagens heb ik niet zelf hoeven vullen, dat hadden anderen voor mij gedaan. Ik hoefde het alleen nog maar naar mijn tuin te brengen. Dat heeft mij wel veel tijd en moeite gespaard. 


Ik heb een beetje gelezen over champost, of zoals het in de volksmond bekend staat: champignonmest. Het is een mengsel van paardenmest, stro, kuikenmest en gips. Tegen de tijd dat het is uitgewerkt voor de champignons, wordt het nog eens verhit tot 70C om alle ziektekiemen te verwijderen. Daarna is het gereed voor de moestuin. Het bevat niet super veel voedingsstoffen, maar omdat het een hoog stro gehalte heeft is het voornamelijk geschikt als bodemverbeteraar. Het help om kleigrond luchtiger te maken en laat zandgrond vocht beter vasthouden. 


Omdat champignonmest relatief weinig voedingsstoffen bevatten in vergelijking met ‘ongebruikte’ mest wil ik nog wat koekorrels over mijn tuin verspreiden. Ik denk dat ik dit in het voorjaar doe.

Geef een reactie

